Körning av Rolls Royce Merlin

Flygvapenmuseums Rolls Royce Merlinmotor har en fantastisk historia och ett ljud som måste upplevas!

Boka en gruppvisning med körning av Flygvapenmuseums Rolls Royce Merlinmotor. En tekniker från museet leder visningen, startar motorn och berättar om dess historia, funktion och uppbyggnad. 

Villkor och priser

Visningen sker på Flygvapenmuseum och tar omkring 40 minuter. 

Kostnad: 4 000 kronor.

Priset gäller för en grupp om max 50 personer. Grupper från andra museer och militära kamratföreningar har alltid 25 procent rabatt på visningskostnaden.

När motorn är igång är ljudvolymen mycket hög och alla deltagare bör därför bära hörselskydd. Öronproppar finns för utdelning.

Motorns historia

Rolls Royce Merlin tillverkades i 160 000 exemplar från 1930-talet till strax efter andra världskrigets slut. Den användes i många välkända flygplantyper såsom Spitfire, Hurricane, Mustang, Mosquito och Avro Lancaster. Varianter av motorn har också använts i stridsvagnar och båtar.

Flygvapenmuseums exemplar satt i ett Lancasterflygplan som tillhörde de allierade staterna. Flygplanet landade i Kalmar efter ett anfall mot Stettin i den 29-30 augusti 1944 och blev kvar i Sverige. Efter andra världskrigets slut skrotades flygplanet, men Thorildsplans gymnasium i Stockholm köpte motorn. Där blev den stående till 1983 då den reparerades till körbart skick som en del av ett elevarbete.

I slutet av 1990-talet fick Flygvapenmuseum överta Rolls Royce Merlin. Motoringenjören Per Gillbrand, som under sitt yrkesliv bland annat utvecklade Saabs turbomotor och V4:an, putsade och förfinade motorn så att den nu kan köras för publik.

Kontakt

Cecilia Holmström, konferens- och bokningsansvarig.

E-post: cecilia.holmstrom@flygvapenmuseum.se 
Telefon: 013-495 97 14

Cecilia Holmström nås säkrast måndagar till fredagar klockan 9:30-11:00, men du är givetvis välkommen att ringa när som helst på vardagar.