PRAOBLOGGEN - M1, NIEUPORT IV G

Hej! Jag heter Malte Langreiter. Jag är 15 år gammal och går på Södra skolan i Motala. Jag är väldigt flygintresserad och har då bestämt mig för att söka prao hos flygvapenmuseum.

När jag fick praon här var en del av mitt jobb här att skriva en liten uppsatts angående tre flygplan i utställningen från tre olika tidsepoker varav den första var 1910-30. Mitt flygintresse föddes från andra världskriget stridsflygplan så jag hade inte mycket kunskaper om de första planen så det här var ett bra sätt för mig att lära mig.

Jag tänkte då att om jag ska ta ett tidigt plan från utställningen så kan jag väll lika gärna ta det tidigaste! Åtminstånde Sveriges första

M1, Nieuport IV G

M1:an är känt som Sveriges första militärflygplan. Det gick till på så sätt att en organisering (Svenska Aeronautiska Sällskapet) donerade 30 000 kr till staten för att köpa in ett plan på krav att staten skulle stå för inköpet av ett till plan. De två planen som köptes in var Nieuport IV G och Breguet C.U-1. Anledningen till att man köpte in just dessa plan var för att de just kommit etta (Nieuport) och tvåa (Breguet) i en tävling arrangerad av den franska militären för att utröna vilka flygplanstyper som lämpade sig bäst för militära uppdrag.

De två planen kom att kallas M1 och B1 detta stod för mono och bi vilket i sin tur betyder enkelt par vingar och dubbelt par vingar. M1 var då ett så kallat monoplan. Ett tvåsitsigt plan, knappt med plats åt en spanare precis bakom piloten. Planet var drivet av en 7-cylindrig roterande Gnome-motor på inte mer än 50 hästkrafter. Detta var alltså en stjärnmotor som roterade. Propellern satt fast i motorn och så roterade hela den istället. Att det bara var på 50 hästkrafter var väldigt förvånande då den ju vann tävlingen som uppstod av en rad olika uppgifter bland annat ett slutprov som var ett hastighetsprov.

Nieuports's plan vann med slutprovet där planet nådde en fenomenal hastiget på 120 km/h. Då kan man ju undra hur en sådan klen motor vann ett hastighetsrace. Nieuport's framgång kom för att han fokuserade inte på starka motorer utan att minska luftmotståndet. På så sätt lyckades han slå ut alla de andra planen i tävlingen och hade fortsatt framgång efter tävlingen med.

  • M1:an användes som ett skolflygplan/försöksflygplan när det kom till Sverige, det blev en inledning till flyget för Sverige.
  • Sverige köpte inte in några mer Nieuport IV G.
  • Den var i tjänst från 1912 till 1919
  • Skaparen av flygplanet hette Edouard Nieuport, han grundade flygplanstillverkaren Nieuport som var franskt. De gjorde plan från 1909 till 1932. Nieuport dog 1911.
  • M1:an hade inga vapen då det var ett väldigt tidigt plan där idén med vapen på plan inte än hunnit komma. Planet hade två sittser så att man kunde trycka in en spanare precis bakom piloten.
  • Det revolutionerande med detta plan var att Nieuport hade fokuserat på att minska luftmoståndet på planet istället för att bygga en kraftig motor. På så sätt gled han föbi sina motsåndare i den franska tävlingen med inte mer än en 50 hästkraftsmotor.
  • Eftersom det här planet kom på 1910-talet så fanns inte raketstolar eller fallskärmar, inte ens fastbindningsremmar förekom. Det fanns verkligen ingenting! Piloterna sågs som modiga män som riskerade livet för flyget och såg döden i vitögat varje dag.

Sittbrunnen var trång som på de flesta flygplanen. Motorn smordes av risinolja vilket många av piloterna troligen inte uppskattade. Förgasaren satt mellan förarens knän vilket både skrämde honom och gav honom ytterliggare försämrad luft. Spanaren satt väldigt trångt bakom piloten precis vid vingen så han kunde inte spana så bra ändå.

  • Motorn som användes var en Gnome motorn på bara 50 hk. Nieuport uppgraderade sedan till starkare motorer, men det som Sverige köpte var med 50 hästkrafter.
  • Bränslet som användes var ren bensin.
  • Dess toppfart var runt 90-100 km/h normalt sätt. Nieuports rekordhastiget som han vann tävlingen med var dock 120 km/h. Det högsta jag har läst om som flygplanet flugit var 600 m.
  • Jag har inte hittat mycket information angående kommunikation mellan mark och pilot men jag tror inte det fanns någon än på den tiden.
  • Svagheten hos just det här planet var väl den svaga motorn, annat än motorn var väl att tyget på vingarna inte var särkilt motstående mot vassa föremål.
  • Styrkan med detta plan var då att hur lite luftmostånd planet hade.
  • Eftersom 1910-talet var pionjärtid så påverkade nästa allt hur planen utvecklades. Bara 10 år efter startade första världskriget och det påskyndade mycket utveckling bland flyget.

Kommentera