PRAOBLOGGEN B3-Junker Ju 86

Hej jag heter Filip Gidlöf och är 14 år och går på Malmslättskolan Tokarp i Linköping. Själv är jag väldigt historieintresserad och då framförallt världskrigen. Jag tycker att det är super intressant med Tyska krigsmaskiner, allt från Stridsvagnar till Flygplan, speciellt flygplan och där av blev det att jag vill skriva om B3-Junker Ju 86.

Historien bakom flygplanet

B3- Junker Ju 86 är ett medeltungt bombplan designat av det tyska Junker bolaget, där av junker i namnet. Junkern blev designad år 1935 av order från Reichsluftfahrtministerium (RLM) i Berlin. Bombplanet skulle följa den bombplanaffär som under 30-talet växt sig starkt, vilket innebär att man med bombplan skulle kunna slå ut fiendens flygbaser istället för att vänta på ett anfall med jaktflyg och försvara sig som under första världskriget. Junkern skulle också kunna fungera som ett pasagerarplan eftersom Lufthansa ville ha ett nytt snabbt pasagerarplan. Detta gjorde att konstuktören Ernst Zindel fick göra ett flygplan som följde både önskemålen.

Men B3-Junker kom aldrig att medverka i andra världskriget eftersom den blev omodern innan det började, men i slutet av 1936 anlände den första B3-Junker Ju 86 till Bromma i Sverige. Detta efter att mycket diskussion i riksdagen om att man behövde ett bombplan eftersom Sverige också förstod det här med bombaffären och att det blivit mer oroligt i Sverige. Därför så beställdes det in 40 stycken och 16 licenstillverkades i Sverige. Och B3-Junker Ju 86 kom också bli det första flygplanet i svenska flygvapnet som är helt i metall. Men Junkern är redan omodern när den levereras eftersom den byggs om med tex större bränsletankar eller antenner, alltså andra versioner. Tyskarna bytte till och med bombplan till Heinkel he 111 eftersom den hade högre prestanda än Junkern. Men när den kommer till Sverige är den då omodern men den kom att hålla i runt 20 år. I Sverige hade B3 många uppgifter till exempel fjärrspaning, transport, bomb och torpedplan och utbildning av navigatörer. I Tyskland användes den mest den till att träna piloter.

Beväpning

B3- Junker Ju 86 hade 3 stycken MG 15 maskingevär i Tyskland och m/22 och ksp m/22 i Sverige. En i nosen, en i baken och en i ett torn man kunde fälla ner så skyttarna var väldigt utsatta för fiendens eld. B3 junkern kunde också ta 148 bomber där av brandbomber, minibomber och sprängbomber.

Besättning

B3-Junker 86 var inte ett singelplan utan det var ett stort flygplan som behövde en 4 mans besättning som kunde se olika ut beroende på vilket uppdrag det var, till exempel vid träning av navigatörer krävs det inte några skyttar.

Mekanik

Junker Ju 86 var 17,86 meter långt och hade en spännvid på 22,58 meter samt en vingarea på 82 kvadrat meter. Topp fart var 325 km/h och flygplanet kunde nå 1500 km, hon vägde 5600kg utan last och den normala flygvikten var 8200kg.

Flygplanet hade två motorer och var ett lågvingat monopolplan som också hade 61 luckor på flygplanskroppen. I nosen hade man en kupol av glas och kabinettaket var också avkastbart som gjorde fallskärmshopp möjliga. Flygplanet hade infällbara landningsställ. Junkern hade också en radio en Telefunken 274aF. B3 junker Ju 86 hade också specialgjorda klaffar.

Text av Filip Gidlöf

 

Kommentera