PRAOBLOGGEN Saab J21

Hejsan! Mitt namn är Melvin Lööf. Jag är 14 år gammal och går på Zederslundsskolan i Motala. Mitt stora flygintresse startade på allvar under ett studiebesök på Malmen 2016. Är nu helt fast. Främst på de svenska klassikerna, från J 29-JAS. Även annat svenskt är kul och militärhistoria överlag. Bygger även en del plastmodeller och har då Flygvapenmuseum som största inspirationskälla. Jag har under min prao-tid här på museet fått i uppgift att skriva om tre flygplan. Jag valde att skriva om tre plan ur tre olika epoker inom Saabs flygutveckling. Vi börjar med Saabs tredje egna flygplan.

Saab J21

Saab J 21, även kallad ”Tvestjärten” var ett av Saab svenskbyggt jaktflygplan. J 21 fanns i versionerna J 21A, J 21B och A 21, jakt respektive attackflygplan och var i aktiv tjänst mellan åren 1945-1954, alltså totalt i nio år. Flygplanet användes enbart i Sverige. J 21B skulle bli det sista svenska propellerplanet innan jetåldern och J 21R.

Konstruktion
J 21 är ett lågvingat flygplan konstruerat med två stycken så kallade stjärtbommar och propeller bak. Av den anledningen kunde, vid en nödsituation, inte räddning ur flygplanet genomföras via hoppning, i alla fall inte om man ville komma ned i strimlor då man automatiskt sögs bakåt av fartvinden in i propellern. Därför behövde man komma högre upp, bort från propellern och långt bakåt för att undvika höjdrodret längst bak. Därför blev J 21 ett av världens första serietillverkade flygplan med katapultstol. Katapultstolen utvecklades av Saab och drevs ur flygplanet med en krutladdning. Den, bakom förarkabinen, placerade propellerns placering gav fri sikt framåt och gav möjligheter till vapen i nosen. Detta gör att siktesproceduren sker med hela flygplanet som sikte.
En annan nyhet med 21:ans konstruktion var den med noshjulställ. Noshjulstället provades ut genom att en SK 14 utrustades med en prototyp. Att hjulställen blev så höga berodde på att man ville hålla risken för att propellern skulle slå i marken så liten som möjligt. Därmed blev också Saab 21 det första svenska flygplanet med noshjulställ. Cockpiten i en Saab 21 är enkel. Med relativt få, men för sin tid toppmoderna instrument och en lång styrspak. 21:an var även utrustad med siktlinjesindikator.

Motorn i Saab 21 är en svensktillverkad Daimler-Benz DB 605B som drivs av 100 oktan. Detta gör att Saab 21 har en toppfart på ca 250km/h. Det hade även en maxhöjd på ca 7.500m.

Beväpning
J 21 är ett jaktplan och var därför utrustat med
• 1 st 20 mm automatkanon (akan) i nosen
• 4 st 13 mm akan (i nosen)
J 21 kunde även utrustas med en så kallad ksp-lavett, en slags kulsprutekapsel med ett antal kulsprutor i. På Flygvapenmuseum finns en sådan kapsel att beskåda. Den hänger under J 21R.
A 21 var attackversionen av Saab 21 och hade således lite annan beväpning än den som J 21 bar.
• 1 20 mm akan
• max 8 st 10 cm raketer
eller
• 50-200 kg bomber (5st/50kg)

Annat roligt om Saab 21:

  • Flygplanet hade smeknamnen ”Tvestjärten” på grund av de två stjärtbommarna och ”Saabs fullträff med två bommar”

Melvin Lööf

 

Kommentera