PRAOBLOGGEN Våren 2019 - J 35 Draken

Hej! Mitt namn är Oskar Wretemark och jag är 14 år. Jag går på Internationella Engelska Skolan i Linköping. Mitt intresse med flygplan började när jag gick på flygdagen för ett par år sedan, sedan dess har mitt intresse för flygplan blivit allt större. Den perioden inom flyghistoria som jag är mest intresserad av är tiden under andra världskriget, med allt från Messerschmitt BF 109 till Boeing B 17.

J 35 Draken (Saab 35)

Under 1950-talet insåg Sverige att man var i behov av ett jaktflygplan som skulle vara kapabel att flyga snabbt och på hög höjd. Detta var på grund av att man var i behov av ett jaktflygplan som skulle vara kapabel att skjuta ner bombflygplan på hög höjd. Det nya flygplanet skulle även ersätta de äldre flygplanen som J 29 Tunnan, J 32 Lansen och J 34:an. Draken skulle så småningom komma att finnas i flera olika varianter varav åtta varianter inom det svenska flygvapnet. Den skulle vara i tjänst inom flygvapnet i över 40 år, från 1960 till 2005.

J 35 Draken hade en unik ving design den var snabbare än något tidigare svenskt flygplan och hade även, dess dubbla deltavinge tillät den att flyga snabbare än något tidigare svenskt flygplan och på samma gång vara lättmanövrerat vid låga hastigheter vilket tillät den att starta och landa på flygvapnets vägbaser. Men många tvivlade på flygplanets design speciellt de nya dubbla deltavingarna. Därför lät man tillverka en prototyp med namnet Saab 210 “Lilldraken” som var runt 30% mindre än det slutgiltiga flygplanet. Första testflygningen av prototypen skedde 1955, testflygningarna var lyckade och år 1959 började de första leveranserna av
J 35A.

Draken är jaktflygplan med en smal flygkropp och som hade en speciell vingform för ett svenskt flygplan, dubbla deltavingar. Det innebar att den delen av vingen som var närmast flygkroppen var tjockare och vinklades 76 grader. Den innehöll allt från bränsletankar, landningsställ och för flygplanet. Den yttre vingen vinklades inte lika mycket, och hade även inte samma tjocklek som på den inre delen. Eftersom att den yttre delen av vingen inte var lika vinklad hjälpte det flygplanet att fortfarande vara lättmanövrerad vid låg hastighet.

I cockpiten på J35 Draken fanns det en spak i mitten för kontroll av skevroder och höjdroder. Likt de flesta flygplan styrs sidorodret med hjälp av två pedaler vilket är framför pilotens fötter. På skolversionen av Draken fanns det två sittplatser, en för eleven och en för läraren som sitter bakom eleven.

J 35A var bestyckad med
• 1-2 automatkanoner på 30 mm vid vingarna, med namnet akan m/55.
• Robot 24 vilket använde en infraröd målsökare. Den är ursprungligen från USA där den även är känd som AIM-9 Sidewinder.
• Utöver detta kan Draken även utrustas med Robot 28 vilket även var utrustad med en infraröd målsökare, även känd som AIM-4 Falcon.
• Dessutom Robot 27 vilket var ett amerikanskt försök att modifiera Falcon missilen för att kunna bära en kärnvapenladdning, den skulle få namnet AIM-26 Falcon i USA och Robot 27 i Sverige.

Intressant fakta: Än idag flyger ett fåtal civilregistrerade Draken flygplan i USA, och utöver Sverige tjänstgjorde Draken även i Finland, Danmark och Österrike fram till år 2000.

Oskar Wretemark

 

Kommentera