PRAOBLOGGEN Våren 2019 - SK 60

SK 60 (Saab 105)

År 1959 höll Saab på att utveckla ett nytt flygplan som senare skulle benämnas Saab 105. Flygplanet var tänkt att kunna användas inom militären, men också civilt. Men eftersom intresset för ett civilt Saab 105 inte var stort valde man istället att fokusera på potentiella militära kunder. Samma år sökte det svenska flygvapnet efter ett jetdrivet skolflygplan som även skulle vara kapabel att användas som både spanings- och attackflygplan om det så behövdes. I juni 1963 flög den första Saab 105 prototypen, och i Mars 1965 lades en initial beställning på 130 flygplan, och därefter beställde Österrike 40 flygplan.

Flygplanet betecknas som SK 60 i Flygvapnet och finns i tre primära varianter betecknade som SK 60A, SK 60B, SK 60C. SK 60A används primärt som skolflygplan och har varit i tjänst i över 50 år, sedan 1967. Den kan montera tre rack under varje vinge för raketer.
SK 60B är en attackflygplans version som är en modifierad SK 60A med ett förbättrat vapen sikte. SK 60C är en spaningsversion med en förlängd noskon för att få plats med kamerautrustning.

SK 60 kan flyg cirka 900 km/h och kan stiga uppemot 10 000 meter. Flygplanets typ av vingar är kallad pilvinge, med den typen av vingar undviks en rad olika problem vid hastigheter nära ljudvallen. SK 60 har en så kallad “T-tail” vilket är när höjdrodren på akterdelen av ett flygplan sitter ovanför sidorodret. De flesta varianter har en besättning består av två personer som sitter bredvid varandra, men SK 60D/E är båda utrustade för en besättning på fyra personer där de två första sitter bredvid varandra och de två andra sitter bakom.

De olika varianterna är olika beväpnade beroende på om de är SK60A, SK60B och SK60c. Men generellt så kan varianterna vara beväpnade med dessa vapen, beroende på variant.
• 30 mm m/55 automatkanoner i akankapslar
• Robot 05, som är en attackrobot mot sjö- och markmål. De är monterade under vingarna med upp till tre stycken per vinge, sex stycken totalt.
• 13,5 cm attackraket m/70 som är monterade under vingarna i med samma kapacitet i antal som Robot 05.

Man planerar på att byta ut SK 60 runt år 2020 med ett annat flygplan. Det finns idéer om ersättare som Pilatus PC-21 vilket är en schweizisk turboprop eller BAE Systems Hawk vilket är ett enmotorigt jetflygplan. Men SK 60 har använts som skolflygplan i över 50 år nu, och har utbildad piloter för J29 Tunnan, J32 Lansen, J35 Draken, AJS 37 Viggen och JAS 39 Gripen.

Intressant fakta: SK 60D och SK 60E har plats för fyra personer i samma flygplan, i stället för de vanliga två personer. Men det är på bekostnaden av att de inte har några katapultstolar vilket de andra varianterna har. Dessutom är den skillnaden mellan de två bara att i SK 60E används kommersiella instrument som i passagerarflygplan och den har även ILS (Instrument Landing System) vilket SK 60D inte har.

.

Oskar Wretemark

Kommentera