PRAOBLOGGEN Våren 2019 - S 31 Spitfire

S 31 (Supermarine Spitfire PR Mk. XIX)

Supermarine Spitfire konstruerades på 1930-talet strax innan andra världskriget bröt ut. Dess design är hämtad från racerflygplan från dess tid och tack vare dess specialformade vingar betydde det att den kunder svänga snävt. Under slaget om Storbritannien mellan 1940 och 1941 tjänade flygplanet sitt legendariska rykte. Efter andra världskriget var Sverige i behov av ett nytt spaningsflygplan som var både snabbt och lättmanövrerat. Man köpte in ett femtiotal av Spitfire Mk. PR XIX flygplan som var obeväpnade som spaningsflygplan och de fick då beteckningen S 31. Av de cirka femtio stycken flygplan som köptes in stationerades alla på Södermanlands flygflottilj, F 11.

S 31, vilket är en Spitfire PR Mk. XIX, hade en Griffon-motor på 2000 hästkrafter vilket tillät den att flyga i cirka 700 km/h detta gjorde S 31 till flygvapnets snabbaste propellerflygplan. Den var även utrustad med en trycksatt kabin vilket lät flygplanet att stiga upp till 11 000 meters höjd och minskade då risken för luftvärnseld väsentligt. S 31 flög snabbare och längre jämfört med Spitfire Mk. I på grund av den nya Rolls Royce Griffon-motor som använts sedan Spitfire Mk. XII, och större bränsletankar.

Flygplanet var utrustad med tre kameror och inga kulsprutor eller bomber.
• En kamera vilket är belägen på flygkroppen bakom piloten och är riktad åt vänster, den sitter bakom det runda fönster som skyddar kameran från olika väderförhållanden.
• De två andra kamerorna sitter på undersidan av flygkroppen vid bakre delen av flygplanet, de är vinklade några grader åt den sidan av flygkroppen de är monterade.
S 31 användes inom flygvapnet i sju år, mellan 1948 och 1955. De skulle användas i flera olika spaningsuppdrag innan de ersattes av S 29C “Tunnan” vilket var en spaningsversion av Tunnan.

Ingen originell S 31 finns kvar idag, det flygplan som är utställt på Flygvapenmuseum påträffades i Kanada på 1980-talet. Efter en bytesaffär anlände ett Spitfire Mk. XIX flygplan till Linköping i oktober 1982 dock utan en motor. Planet var i dåligt skick och flera olika delar saknades. Efter att Östergötlands Flyghistoriska Sällskap restaurerade det, ställdes 1989 flygplanet ut på Flygvapenmuseum.

Intressant fakta: Mellan 1938 och 1948 tillverkades cirka 23 000 exemplar av Spitfire i 24 olika varianter. PR i namnet på varianten står för Photo Reconnaissance.

Oskar Wretemark

Kommentera