Praobloggen - Saab 37 Viggen

Viggen kommer från tidsepoken 1970-1980-talen och är ett jetplan. Det är Saabs femte jetplan och byggdes för att ersätta Draken.

Tanken bakom Viggen var att den skulle kunna ta an jakt-, attack- och spaningsuppgifter, och på sätt spara mycket pengar. Iden om 37:an kom redan 1961 och 10 år senare, 1971, levererades det första serieflygplanet av AJ familjen.

  • Flygplanet döptes till Saab 37 Viggen
  • Planet användes som både jakt-, attack- och spaningskärra under dess tjänsteår.
  • Versionerna som då fanns var AJ 37, JA 37, SH 37, SF 37 och sedan ett skolflygplan med SK 37
  • Viggen låg i tjänst från 1972 tills 2005.
  • Företaget som tillverkade planet var då såklart Saab i Sverige. Saab grundades år 1937 och lever ännu med tillverkning av jetflygplan som Gripen.
  • Viggen som alla moderna jetplan kunde utrustas med en rad av olika robotar och bomber. Utanför robotarna hade Viggen en ensam 30 mm automatkanon.
  • En ny sak med Viggen var dess förmåga att starta och landa på en väldigt kort sträcka. Tack vare dess design och starka motor kunde den snabbt lyfta från marken. Med hjäp av en ny teknik där strålen från jetmotorn riktades framåt kunde Viggen stanna snabbt efter den landat. En annan ny grej med Viggen var dess revolutionerande dataprogram som hjälpte piloten väldigt mycket.
  • Nu hade raketstolarna kommit som garanterade piloterna en snabb vägg ut ur planen om så behövdes. Ett säkerhetssystem som var nytt med Viggen var den nya programvaran som jag nämnde som kunde hjälpa piloten i nödfall.
  • Motorn som användes hette SFA RM8A och hade en dragkraft på 128,7 kN.
  • Bränslet som anvädes är då jetbränsle, fotogen.
  • Planets maxhastighet ligger på 2,1 mach vilket betyder 2,1 gånger ljudets hastighet.den kunde flyga på 18 000 m höjd.
  • Likadant som på Mustangen fanns radion som hjälpte piloten med kommunikation.
  • En stor nackdel som på alla jetflyplan (speciellt de med efterförbränings kammare) var att de drog bränsle som attans, när de låg på full gas. Om Viggen skulle köra för fullt men efterförbrännings kammaren med skulle bränslet räcka i dryga 10 minuter. Det var ju nått som all jetplan med EBK (efterförbrännings kammare) led av.
  • De styrkorna som kom med Viggen var det att den hade en kort start- och landnings sträcka vilket var väldigt bra för flygvapnet. Den nya programvaran var också väldigt imponerande och hjälpte mycket mot haverier och andra knepiga situationer.
  • Vid den här tiden var det inte mycket som drev utvecklingen på samma sätt som den drevs vid Mustangens och M1:ans tid på grund av krig och annat. Flygvapnet ville ha ett nytt plan med flera egenskaper i ett så att de kunde spara pengar.

Om man nu jämför Viggen med de andra planen ser man snabbt många skillnader och inte riktigt många likheter alls. När jetplanen kom så ändrades mycket i flygets värld, bara sett på flyplanens prestanda. Om man kollar nu mellan de alla tre planen ser man att en faktor som alltid har utvecklats är säkerheten. De första flyplanen hade inte ens något som höll en fast medans nu finns det raketstolar som skjuter bort dig från planet så snabbt som möjligt och program som hjälper dig att lösa problemen från hela början så att du inte ens behöver raketstolen. Flyget har kommit en lång väg, det ser man bara om man räknar hur många gånger jag skriver revolutionerande i den här texten. Från flygande dukar som kom 30 meter till världens grymmaste (utseendevis) jetplan som flyger två gånger ljudets hastighet med säkerheten på högre än aldrig för. Nu har flygningens stamm växt ut en ny gren som är rymdfärjor där mycket uppmärksamhet riktas. Det är svårt att tänka sig om flyget kan komma mycket längre än var det ligger nu, men det är upp till dagens unga generationer att får bestämma om några år!

Malte Langreiter

Kommentera