Flygplan bakifrån

J 21A

Saab 21A

På Saab 21 placerade konstruktören motorn och propellern bakom förarkabinen för att ge piloten bättre sikt. Det innebar att flygplanet blev ett av de första i världen med katapultstol.

Det ensitsiga jaktflygplanet Saab 21 visades första gången i början av 1940-talet och såg inte riktigt ut som andra flygplan. Den bakre delen av flygkroppen var delad på två stjärtbommar och motorn med propeller satt bakom piloten. Det gav bättre sikt och gjorde att vapnen kunde placeras i flygplanets nos.

Eftersom propellern satt bakom kabinen i Saab 21, kunde piloten inte rädda sig genom att hoppa ut ur flygplanet. Saab konstruerade därför en förarstol med krutladdning som sköt i väg piloten högt upp, bort från den farliga propellern. Saab 21 blev därmed ett av de första serietillverkade flygplanen i världen med katapultstol.

Flygvapnet använde sammanlagt nästan 300 stycken J 21:or i både jakt- och attackversioner. Flygvapenmuseums J 21 flögs både som jakt- och attackflygplan, ända fram till 1954, då slutade flygvapnet att använda flygplanstypen. Det har kvar märkningen från tiden på den nedlagda flygflottiljen F 6 Karlsborg.

Individnummer

21364.

Märkning

F 6-Röd Rudolf.

Kuriosa

Den första provflygningen med Saab 21 i slutet av juli 1943 var nära att sluta med katastrof. Startsträckan blev betydligt längre än beräknat och landstället slog i ett staket i slutet av banan innan flygplanet lyfte. Trots det lyckades provflygaren Claes Smith genomföra en landning på de återstående två hjulen.

Ljudklipp:

Decimal: 58,409822, 15,524295    

Laddar lista...

bannerblock_nyhetsbrev3.jpg

Vad är på gång i museet? Anmäl dig till nyhetsbrevet!