Flygplan

J 21R

Saab 21R

Under andra världskriget började jetmotorn för flygplan utvecklas. Det första svensktillverkade jetflygplanet var Saab 21R som provflög första gången ett par år efter krigsslutet.

Utvecklingen mot snabbare flygplan tog ett rejält kliv framåt med jetmotorn, eller reamotor som motortypen då kallades. Sveriges första jetflygplan Saab 21R levererades 1949 och var i grund och botten en ombyggd J 21A med jetmotor.

Det nya jaktflygplanet fick beteckningen J 21R i flygvapnet. Men ganska omgående efter att flygplanet hade levererats, stod det klart att J 21R inte hade prestanda och bränsleresurser för att duga som jaktflygplan. Däremot passade det bra som attackflygplan. Därför ändrades beteckningen till A 21R.

Flygvapnet sparade inget av de 64 exemplar som byggdes, trots att J 21R var det första svenska jetflygplanet. Det flygplan som visas på Flygvapenmuseum var ursprungligen en propellerdriven J 21A utan motor. Flygplanet stod i många år utställt vid Tekniska museet i Stockholm. En arbetsgrupp ur Östergötlands flyghistoriska sällskap gjorde samma sak med det flygplanet som Saab hade gjort 50 år tidigare – de byggde om en J 21A till en J 21R. Föreningen lämnade över det ombyggda flygplanet till Flygvapenmuseum 1998.

Kuriosa

För att ytterligare förstärka beväpningen på J 21R beväpning ytterligare tillverkades en vapenkapsel som hängdes under flygplanskroppen. Smeknamnet blev Paddan på grund av dess form. Kapseln försågs med åtta kulsprutor som vardera hade ett magasin med 400 patroner.

Individnummer: 21286
Märkning: N (röd), 7.

Läs mer:
Decimal: 58,409822, 15,524295    

Laddar lista...

bannerblock_nyhetsbrev3.jpg

Vad är på gång i museet? Anmäl dig till nyhetsbrevet!