S 6B

Fokker C.V-E

Fokker C.V kunde användas för en rad uppgifter. Flygvapnet köpte in flygplanstypen för att använda som både jakt- och spaningsflygplan.

När flygvapnet blev en självständig försvarsgren 1926 behövdes nya jakt- och spaningsflygplan. Sverige beställde därför fyra Fokker C.V-D och E från Holland. Flygplanen fick beteckningarna J 3 respektive S 6.

I nästa steg köpte Sverige ytterligare tio flygplan och Centrala flygverkstaden Malmslätt licenstillverkade dessutom 35 exemplar. Det visade sig dock ganska snart att Fokker C.V-E inte var tillräckligt bra för att fungera som jaktflygplan. Flygvapnet använde i stället flygplanen för spaning och fotografering, men också som skolflygplan och för eldledning.

Den S 6B som finns på Flygvapenmuseum tillverkades av Centrala flygverkstaden Malmslätt 1934 och var i tjänst i elva år. Det renoverades till flygvärdigt skick i samband med det svenska militärflygets 50-årsjubileum 1962 och gjorde sin sista flygning vid ett evenemang i Holland året därefter.

Kuriosa

Den svenska piloten Einar Lundborg flög en S 6 Fokker C.V- E när han i juni 1928 räddade den italienska generalen Umberto Nobile på Spetsbergen. Nobile hade då kraschat med sitt luftskepp Italia.

Individnummer:386
Märkning:F 3-86

Läs mer:
Decimal: 58,409822, 15,524295    

Laddar lista...

bannerblock_nyhetsbrev3.jpg

Vad är på gång i museet? Anmäl dig till nyhetsbrevet!