En oplockad Goose

Julen 1985 landade en Hercules på Malmslätt. Ur lastutrymmet lossades en amerikansk Grumman Goose som skulle ersätta den havererade Tp 81001 som museiflygplan. Sedan dess har inte mycket hänt och flygplanet finns idag isärplockat och utspritt i två magasin. Men nu är det dags att plocka ihop Goosen!

Historien om Grumman Goose startade med att rika affärsmän kontaktade flygplanstillverkaren Grumman och berättade att de behövde flygplan för att resa från Long Island till New York City. Så inleddes vägen fram till det populära sjöflygplanet G-21, Grumman Goose.

Flygplanet blev snabbt populärt både hos privatpersoner i US Navy och bland mindre flygbolag i Alaska och Karibien. Av de 345 flygplan som byggdes finns det i dag ett trettiotal som fortfarande flyger. Man får lite DC-3 känsla när man tittar på Goosen.

Flygvapenmuseums Grumman Goose

Flygvapnets Goose gick under beteckningen TP 81 och var verksam åren 1951 fram till 1962 då flygplanet havererade under start i Hemvanan. Vår nya Goose är alltså en ersättare, men faktiskt en sjutusan till ersättare. Flygplanet tjänstgjorde för US Navy under andra världskriget och såldes sedan som N79901 till Alaska Costal Airlines för att slutligen hamna i Karibien och Antilles Air Boats Incorporated. Flygplanet har genom åren blivit en riktig kändis som modellbyggsats och som ett av flygplanen i GTA (Grand Theft Auto) San Andreas, ett dataspel som släpptes 2004.

Hemtransporten till Sverige är en sällsam historia som finns beskriven i boken Flygplan på museum från 1993. Flygplanet gick för egen maskin från Karibien upp genom USA till Burlington, Vermount, nära den Canadensiska gränsen. Planen var att flyga vidare över Grönland och Island men eftersom hösten var långt gången tog resan stopp. Här blev det dags för plan B. Flygplanet demonterades och transporterades sedan till Malmslätt i en Hercules som annars skulle ha gått tom från USA hem till Sverige. Framme i Malmslätt togs flygplanet in i magasinen och sedan har inget hänt.

Under 2017 ska två av Flygvapenmuseums magasin stängas och ersättas av ett nybyggt magasin. Här har vi ett alldeles utmärkt tillfälle att göra något bra av vår Goose. Flygplanet tas därför in i museets verkstad där det ska monteras ihop och målas som flygvapnets Goose, orange med kronmärken och röda kors. Projektet startar i höst när Macchi M.7 lämnar verkstaden och flyttar in i utställningen, en italiensk flygbåt ersätts av en amerikansk flygbåt. Renoveringen kommer gissningsvis att ta två år.

Grumman G-21A Goose
C/N B-63
Registration Number: N79901
USN Bu No 37810
Motorer: Pratt & Whitney R-985 Wasp Junior

Kommentera