HKP 10

Så är den äntligen här, Flygvapenmuseums HKP 10, eller Super Puma som den heter på fabriken i Frankrike. Kanske inte riktigt i den skepnad som vi hade tänkt oss men dock en HKP 10.

Super Puma började levereras 1988 och totalt köptes tolv maskiner in av Försvarsmakten. Helikoptern användes i huvudsak vid flygräddning och många är de som transporterats till sjukhus i en HKP 10. Hösten 2015 togs den sista 10:an ur tjänst och idag står de på Malmen i väntan på försäljning. Två maskiner kommer dock inte att säljas. För dem väntar många långa år på museum. Den ena maskinen kommer att bevaras på Aeroseum i Göteborg och den andra på Flygvapenmuseum.

Men det blev inte de vanliga 10:orna som hamnade på museum utan den modifierade HKP 10B. Museimaskinerna är modifierade A-versioner som byggdes om i Norge med syfte att helikoptrarna skulle ha förmåga att verka vid internationella insatser som MEDEVAC resurs. (MEDEVAC är en akronym av Medical evacuation). Modifieringen avsåg helikopterns självskydd/överlevnadsförmåga i förhöjd hotmiljö. 2006 påbörjades modifieringen genom att utrusta dem med ballistiskt skydd, dörrmonterad kulspruta, varnare- & motverkanssystem, IR dämpande avgasutblås, partikelseparatorer till motorerna, uppgraderad avionik, samt ny sjukvårdsinstallation. Museimaskinerna tjänstgjorde i Afghanistan mellan april 2011 och mars 2013. De var baserade på Camp Marmal i Afghanistan, enheten benämndes Swedish Air Element ISAF MEDEVAC, anropssignal "Silverfox".

Flygvapenmuseums HKP 10B kommer i dagsläget inte att visas i utställningarna. Vi har i stället valt att låna ut maskinen till Ljungstedska skolan som genom detta får tillgång till en toppmodern helikopter med glascockpit. Skolan kommer att ta väl hand om helikoptern och ge maskinen den service som behövs för en förrådsställd helikopter. Om allt går i lås kan vi förhoppningsvis visa upp helikoptern i samband med flygdagarna på Malmen 27-28 augusti 2016.

Kommentera