Udda fåglar i Flygvapenmuseums samlingar

Flygvapenmuseums uppdrag är att berätta om det svenska flygvapnet, människorna och föremålen som skapar historien. Men i uppdraget ligger också att skildra det omgivande samhället. En viktig del i jobbet för en jaktflygare är att pricka målet och där har Svensk flygtjänst gjort en viktig insats som måldragare.

Tack vare Svensk Flygtjänst har Flygvapenmuseum några udda fåglar i samlingarna och vi kan nog tacka Svensk Flygtjänst för att det idag finns en flygande B 17. Hade inte Svensk Flygtjänst använt B 17, SE-BYH som måldragare är det inte särskilt troligt att vi idag skulle se denna störtbombare i luften. Den gamla vinddrivna vinschen som satt i B 17 finns fortfarande kvar i vårt magasin.

I museet samlingar finns också:

Fairey Firefly                                SE-CAW

Gloster Meteor MK 7                   SE-CAS

Douglas Skyraider AD 4 W          SE-EBI

Men att vara gulmålad och civilregistrerad är kanske inte någon stor merit I Flygvapenmuseums samlingar. Tyvärr har vi inte tagit hand  om dessa maskiner på bästa sätt. Fairey Firefly levde ett undanskymt liv innan den 2006 lånades ut till Dansk Veteranflysamling. Där har Firefly fått både kärlek och omvårdnad och visas idag för intresserade besökare.

Douglas Skyraider kämpade på utomhus tills Dan Borgström 2011 erbjöd sig att ta hand om maskinen. Nu står flygplanet i hangar på Karlskoga flygplats och Dan jobbar med Skyraidern när han hinner. I låneavtalet står att Skyraidern får göras flygbar så den som lever får se om vi någon gång får njuta av denna kolossala maskin i luften.

Gloster Meteor stod också under många år utomhus men de senaste åren har den förvarats i hangar på Malmen. Under hösten 2017 tömde Flygvapenmuseum två magasin och flyttade 40 luftfarkoster till den nya Magasinshangaren som ligger 500 meter väster om Flygvapenmuseum. Strax före jul öppnades huven för första gången på mycket länge, vi gissar trettio år. Stanken av mögel var kraftig! Ilsamtal till saneringsfirman som kunde genomföra en mögelsanering samma vecka. Men mögelsaneringen fick avbrytas eftersom vi hittade Asbest i cockpit. Nästa ilsamtal gick till RAF museum i Hendon.

- Unfortunately. We have found a lot of asbestos in our Meteor’s, var svaret vi fick.

I början av januari 2018 Asbestsanerades cockpit och nu återstår bara foggningen som är det sista steget I mögelsaneringen. När den är slutförd kan vi börja drömma om framtiden och vad som skall hända med vår gula måldragare.

 

Gloster Meteor MK 7, SE-CAS

Kommentera